Tags

, , ,

Kim EriksenBøgerne hober sig op på min reol. Ikke som udtryk for at jeg skulle være særlig belæst. For nogle af bøger er end ikke sprættet op. Det kan være bøger, der er arvet og som en tidligere indehaver åbenbart heller ikke fik læst. Andre er købt billigt på loppemarked eller købt til fuld pris i boghandlen ved en indskydelse. De står der som en uendelig række af muligheder lige til at tage ned af hylden.
Enkelte har jeg dog læst – de fleste med stor fornøjelse. Enkelte med mindre. Alligevel bliver end ikke de smidt ud. Dels brænder man ikke bøger og dels kunne det være at bøgerne ville åbne sig en anden gang. Meget teologisk faglitteratur giver dog mest dårlig samvittighed og minder om forsømte forår. Men man skal også have noget for sine synders skyld.
Nogle bøger slugte man, og slap ikke før, man var færdig. Hvad man i virkeligheden aldrig er blevet, for nu står de på hylden og minder om det, man læste. Indimellem er selv bogens titel det hele værd.

Ramte en SS-officer i hovedet
F.eks. bogen: ”Så vælg da livet”. Trykket kan lægges flere steder alt efter om man trænger til en venlig tilskyndelse eller et ordentligt spark bagi. Det er den tidligere overrabbiner Bent Melchiors erindringer. Hans skriver:
Jeg er ikke sikker på, at det stod i mine stjernetegn, at jeg skulle blive gammel nok til at skrive mine memoirer. Jeg blev født i udlændighed i det Tyskland, hvor nazismen marcherede frem. Jeg ramte – om end ved et tilfælde – en SS-officer i hovedet med mine byggeklodser. Jeg er født i samme måned som Anne Frank og var udset til samme kranke skæbne, som overgik hende som fjortenårig. Som attenårig var jeg i aktiv krigstjeneste. Under de omstændigheder bliver livet en gave, som man forstår at skønne på dag for dag. Hver dag bliver en udfordring, hvor man oplever den forpligtelse, der følger med gaven.
En anden bogtitel, der taler stærkt til mig, der er biskop Jan Lindhardts erindringer ”Der skal råbes”: Så sig dog noget, så det kan høres. Og frem for alt noget, som er værd at høre på. Det, der skal råbes, er det glædelige budskab, at Kristus har kæmpet med døden og vundet livets sejr!
På gamle kobberstik kan man se, at der i toppen af Domkirkens spir engang sad en hane og galede dette budskab ud over Haderslev. Nu er der et gyldent kors. Står det og råber i vinden? Eller taler det sit tydelige sprog ind i dit liv?

God sommer
Kim Eriksen
domprovst

