Tags

, ,

erik holmgaardEr en skolelærer også lærer i fritiden? Er en politibetjent også politibetjent i fritiden? Er det præstens job at tro på Gud?
Mange mennesker oplever, at deres job ’forfølger’ dem i fritiden. Læger bliver ved selskaber præsenteret for sygehistorier osv. Lad dog folk holde fri!
Men hvad med præster? Har vi også lov til at holde ferie og fri fra at tro på Gud? Jeg spørger, fordi jeg har talt med konfirmanderne om det. Fordi en præst ikke er en trosmaskine, man finder frem fra skabet ved passende lejligheder: søndag, jul, konfirmation mm.
Jeg er præst, ja, og et menneske. Et menneske, der tror på Gud, som min skaber og frelser. At Gud vil have fællesskab med mig – nu og for evigt. At han selv har brudt sig vej, ind gennem min egoistiske skal.
Det er heldigvis ikke mit job, at tro på ham. Men jeg tror på Gud – og det gør jeg ikke, fordi jeg er præst. Men hvor er det godt at ’have med i bagagen’ som præst. Hvor skulle jeg klare mig som præst uden? Og det jo ikke forbeholdt præster at tro på Gud – langt fra. Jeg havde også troet på ham, hvis jeg var blevet mekaniker eller lærer.

Erik Holmgaard, sognepræst, Gl. Haderslev Kirke

