erik holmgaardEn gammel ven og tidligere kollega har sagt noget som, jeg tænker, er løgn. Men der er alligevel en vis sandhed i. Han sagde: ”Det største, du kan give et andet menneske, er din fulde opmærksomhed!” Jeg tænker, det er løgn … med en vis sandhed i.
Løgn, fordi der ikke findes noget, der er større for et menneske end at have fællesskab med Gud. Hjælper du en anden til at få fællesskab med Gud, så er du med til at formidle det største. Også selvom det ikke er ’noget, som du har’ og ’som du giver en anden’. Men vi kan være med til at hjælpe fællesskab med Gud på vej. Jesus gav faktisk os kristne den opgave.
Men der er absolut en bemærkelsesværdig sandhed i, at det er så stort, at vie en anden sin fulde opmærksomhed. Det gør godt, at blive vist fuld opmærksomhed. Det varmer. Ligesom det smerter, at mærke en forsøge at afslutte en samtale, som måske endnu knap nok er blevet til en samtale. Det er så rart, at tale med en, som rent faktisk bruger sin opmærksomhed på at lytte til mig! Som hører efter, hvad jeg siger. Som ikke bare – mens jeg taler! – tænker på, hvad han/hun selv skal sige, når jeg (endelig!) tier stille.
Lad os – når vi mødes – give hinanden fuld opmærksomhed. Det er ikke det største. Men det er stort. Meget stort. Og det varmer. Rigtig meget – og også rigtig længe. Og det virker – både til hverdag og fest. Lad os gøre hinandens dage rigere – med fuld opmærksomhed!
Erik Holmgaard, sognepræst, Gl. Haderslev Kirke

