Tags

, , , , , , , ,

Kirsten MünsterPovl Götke er lektor på Teologisk Pædagogisk Center. Han har formuleret nogle gode grunde til at være kristen, som jeg synes godt om.

1. Den kristne Gud har ladet sig føde og møder mig som et almindeligt menneskeliv. Det betyder, at Gud går med mig, både op i himlen og langt ned i helvede. For at kunne tro på det går jeg i kirke.
2. Gud er nådig og barmhjertig, en kærlighedens kriger. Gud tvinger ikke sine ideer igennem, men kæmper mod det onde – også det onde i mig.
3. Gud er tre-i-én: Ophøjet skaber af verden (Faderen), medlidende og solidarisk til stede i verden (Sønnen/Jesus), og konkret og livgivende energi i min dagligdag (Helligånden).
4. Gud blev menneske. Det trækker Gud ned på jorden og løfter mennesket op i himlen. Gud møder mig i mit medmenneske, og jeg er skabt i Guds billede. Det sætter mig fri og forpligter mig.
5. Kristendommens sprog og billeder, bønner og sange er en ressource, når jeg forsøger at finde ud af, hvem jeg er, hvad meningen er, og hvad jeg skal med min tilværelse.
6. Jeg kan ikke leve uden troen på noget, som ligger uden for mig selv, og som bærer mig, både i hverdagen og når det hele spidser til.
7. Jeg er ved at dø af skræk ved tanken om, at jorden uden varsel kan forsvinde under os – sygdom, ulykke, tab af de uerstattelige. Men det dulmer nerverne, når jeg i kirken møder bønner, sange og velsignelser.
8. Jeg er desværre en klovn, som gang på gang svigter andre mennesker. I kirken hører jeg om tilgivelse og kærlighed der begynder forfra. Uden det ville skam- og skyldfølelse sende mig på den lukkede afdeling.
9. Der er så meget lord i verden – løgn, hykleri, fortrængning og falskhed. Hvis ikke jeg troede på, at Gud vil noget andet med os, ville mit hjerte blive til en ufølsom sten.
10. Tro, håb og kærlighed er af en anden verden – men de katapulterer samtidig én tilbage i denne verden. Derfor er tro på Gud ikke en flugt, men en genopladning af kræfter til livet.
Hvorfor er du kristen?
Sognepræst Kirsten Münster

