Tags

, , , , ,

Forudsigelse af vejret for den næste måned.

erik holmgaardDenne klumme udkommer efter planen først i august. Men jeg skriver den sidst i juni. Jeg tror, at jeg vil forsøge mig som vejrprofet. Komme med det bud på hvordan sommeren vil arte sig i 2013. Jeg tror, vejret bliver overvejende … Hmm… Måske skulle jeg lade vejr, øh la’ vær’. Det bliver nok bare, om ikke til et skud i tågen, så dog bare et vildskud.
Men jeg har gået og tænkt på, at vejrprofeterne er vi ikke altid helt sikre på rammer plet heller. De har meget teknik og store mængder data til rådighed. De rammer ikke altid. Det er lidt forskelligt, om de forudsiger sol eller regn, storm eller stille.

Anderledes er det med klimaprofeterne. Det er nok den mest markante type dommedagsprofeter, vi har. Budskabet er oftest, at det nu – med de nyeste prognoser – ser ud til at blive endnu værre med klimaforandringerne end først antaget. Der er sjældent håb og trøst at hente hos klimaprofeterne. De forkynder næsten kun dom.

Som præst er det så heldigvis hverken min opgave at profetere om hverken vejr eller klima. Men det er alligevel min opgave, at profetere om både storm og stille:
– Om storm: Nogle Klimaoptimister kan måske får det til at lyde som om, at hvis vi bliver gode nok til at passe på jorden. Så går det forhåbentlig ikke så galt. Bibelen er andeledes klar: Jorden går under. Gud stopper den på et tidspunkt.
– Om stille: Selvom det om storm lyder nok så voldsomt, så handler hele Bibelens kerne og nerve om, at Gud ved dåb og tro på Jesus, inviterer os ind i fællesskab med ham selv. Og dermed inviteres vi ind i den nye verden, som han skaber bagefter.

Jeg er rigtig glad for, at det er den slags profet jeg er kaldet til at være som sognepræst. Domsprofet – men med håbet som fortegn!

Erik Holmgaard, sognepræst, Gl. Haderslev Kirke

